Alla inlägg den 23 februari 2015

Av Berg - 23 februari 2015 19:25

I dag har det varit en riktig slappedag. Det enda vettiga jag gjort är att jag var och handlade i förmiddags. Perfekt att göra en måndag förmidda. Nästan folktomt och bara nya frächa varaor. Det är inte bara en nackdel att vara arbetslös.

  

I morgon är det kurs i höör där jag skall friska upp minnet innom sprutning, så därför är morgondagens middag redan färdig. Det är en Nikkaluoktasoppa. Perfekt att bara värma i morgon när antingen jag eller frugan kommer hem.

 

Soppan gjorde jag som följer.....

 

Bryn 400g nötfärs. Gärna grovmalen. Strimla lika mycket vitkål och stoppa ner i grytan. Tillsätt även 1 purjolök strimlad i valfri form. Riv i 1-2 vitlöksklyftor och låt allting mysa i grytan i ett par minuter.



Tillsätt sedan 2-3msk Dijonsenap,2msk tomatpure,3 lagerblad,2msk kycklingfond,1liter vatten och en knippa bladpersilja. Smaka av med s.o.p och låt puttra i ca 15 min.

 

Servera med en bit fröknäcke med smör och ost så blir det en ljuvlig middag.

 

Smaklig måltid.

Av Berg - 23 februari 2015 08:57

Då var sportlovet slut för detta året och nu kommer snön. Fullkomligt vräker ner utanför fönstret, trots att Helsingborgs Dagblad ocg SMHI är helt övertygade om att våren har kommit???? FEL!!!!!

Nåja mat var det.


Måndag         Flygande jakob Rester från förra veckan. Det är ju såååå gott.

Tisdag           Nikkaluoktasoppa

Onsdag          Blodkorv och bacon. Barnens önskemiddag

Torsdag         Bacon och blomkåls gratäng

Fredag           Stekt lax med hemmaslagen Hollandaise sås och gröna ärtor.


Hoppas att ni hittar ngt som passar och komentera gärna om ni provar recepten.


Smaklig måltid!

Tidigare månad - Senare månad

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11 12 13 14 15
16
17
18
19
20
21 22
23
24
25
26
27
28
<<<
Februari 2015 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Gätbok


Ovido - Quiz & Flashcards